Tyskland av Liv Mossige

Mitt store mål i høst er å lese så mange norske 2014-utgivelser som mulig. Noe annet jeg også fokuserer på er de bøkene som ikke blir "hauset" så voldsomt opp i media, de som får litt mindre oppmerksomhet.

Sist bok jeg har lest nå er boken "Tyskland" av Liv Mossige, og det er en bok som fortjener all den oppmerksomhet den kan få.

Handlingen til "Tyskland" er lagt til nåtid og fortid. Fortiden er under 2. verdenskrig og nåtiden er rett etter 2.verdenskrig. 

Hovedpersonen er naive Hanne. Hun er rundt 20 år, litt tilbakestående og enkel, og en stor og uformelig jente som bor sammen med sin mor. Under verdenskrigen bodde også søsteren der, men hun ble sendt til Tyskland etter krigen da hun ble gravid med sin tyske og døde senere i barsel der.

I nåtiden rømmer Hanne fra moren sin og inn i skogen for å gå til Tyskland og steppe opp for søsteren sitt barn og forlovede. I skogen møter hun onkelen som vil hjelpe henne for å komme til Tyskland. 

Skogen spiller en stor rolle her i boken, og det er mye stillhet, selv om Hanne og onkelen prater sammen. Det er på mange måter en stillferdig og "rolig" bok.

Men jeg synes dette er en fin bok. Boken krevde at jeg brukte litt tid på den. De første tretti sidene måtte jeg lese to ganger, boken er på 200 sider og jeg brukte nesten en hele uke på den. Det at Hanne var litt enkel og naiv får forfatteren godt frem. Mange av tankene og dialogene til Hanne viser nettopp det, og det er godt gjort å få det troverdig.

Som sagt en bok jeg håper flere vil lese og jeg anbefaler den på det varmeste.

Takk til Cappelen Damm for leseeksemplar. Les også Dagens Næringslivs sin  omtale og Forlagsliv sin presentasjon av forfatteren og boken.

Kommentarer

  1. Så fin anmeldelse, Gro! Og du er så flink til å plukke frem og sette fokus på mer ukjente bøker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Silje! Og når vi holder på med Bokbloggerprisen så bør vi prøve å få frem noen av de som ikke får så mye oppmerksomhet, men som så absolutt har fortjent det :)

      Slett
  2. Spennende omtale. Tror ikke jeg har lest en bok hvor hovedpersonen er "naiv" før :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du skulle ha prøvde deg på denne da Tine :) Håper flere vil lese den skjønner du!

      Slett
  3. Notert. Jeg krampeleser også norsk, men føler jeg henger meg litt opp i de store kjente som alle leser, derfor godt med tips om de mer ukjente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet det er så lett å henge seg opp i de navnene som er kjente og som selger mye, derfor prøver jeg å finne noen ukjente bøker og bare snakke om de til så mange bloggere så mulig. Jeg vil ha en spennende langliste i januar skjønner du :)

      Håper du vil lese den Ingalill! :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri