Reisen hjem av Lori Lansens

En kollega kom til meg og sa at jeg måtte lese "Reisen hjem" av Lori Lansens, det var en av de beste bøkene hun noen gang hadde lest. Og den var så trist, så jeg måtte forberede meg på det.

Egentlig blir jeg litt skeptisk når jeg hører slike ting om en bok, men jeg lånte den og jeg "slukte" den. Det er en bok på nesten 500 sider, og siden jeg leser litt sakte, så synes jeg at tre dager var ganske raskt :-) Historien er kanskje enkel men aldri klisjéfylt som det kan bli og karakterene så fine.

Boken har en hovedperson, Addy Shadd. Vi får høre om hennes liv som ung jente, forelsket i en gutt på samme alder som jobber på gårdene der hun bor. Men den sommeren hun fylte 15 blir hun voldtatt av en av bygdas menn og gravid. Addy blir utstøtt av familien og må klare seg selv. 

Når Addy er i 70-årene så blir hun bedt om å ta seg av fem år gamle Sharla som blir forlatt av sin mor og hennes nye kjæreste. Og denne delen av historien om hvordan den gamle damen uten familien tar seg av den lille jenta som blir forlatt av sin er rørende.

Boken har to historier som den veksler mellom annenhvert kapittel, den ene om Addy og hennes ungdomstid og da hun ble voksen. Og den andre om Addys omsorg og oppfølging av Sharla. Språket er lett og enkelt å lese, men jeg mener at det er ikke noe negativt. Dette er en  fin dameroman som jeg ble veldig positivt overrasket over :-)

Andre bloggere som har omtalt boken er: Bokelskerinnen, Les meg, Ikke bare ei bok, Anettes bokboble, Mai Lene, Anja

Bildet er lånt fra Juritzen Forlag.

Boken: lånt av en kollega.

Kommentarer

  1. Jeg ble også positivt overrasket over denne. Syntes det var en veldig varm bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en varm bok er en fin beskrivelse av boken :-)

      Slett
  2. Hørtes veldig fin ut. Jeg har omtrent en hyllemeter med bøker som skal leses - forstår ikke hvordan jeg skal få tid! :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var veldig fin :-) Og Knirk, jeg har også mange bøker som står ulest, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til de! :-)

      Slett
  3. Fin omtale:-)Har hatt denne lenge på ønskelisten og jeg fikk endelig bestilt den på salg i dag,nå gleder jeg meg til den kommer selv om jeg har *kremt* et par bøker på vent før jeg kan begynne på denne!
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he Beathe, er det ikke slik med de fleste bokbloggere, at vi har bøker på vent?? :-)

      Slett
  4. Jepp.. bøker på vent høres kjent ut, men denne har jeg lest- og koste meg veldig med den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var en bok å kose seg med :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri